ערב חג הפסח, יישוב הדעת, תשע"ג
הודו ליהוה, כי טוב כי לעולם, חסדו, דיינו.
שני ענינים אלו, הודו לה' ודיינו, הינם משמעות ענינו של חג הפסח.
ענינו של האדם, ענינו של היהודי בעולם, הינה ההכרה, הכרה בבורא עולם, הכרה שהוא ואין בלתו, הכרה שהכל ע"פ רצונו וההכרה שכל אשר הוא עושה, לטובה.
הכרה שכזו היא אשר תקרב האדם אל אלקיו, היא התביאהו להנהגה נכונה, למידת רצונו יתברך.
או' רבי נחמן " מה שהעולם רחוקים מהשם יתברך ואינם מתקרבים אליו יתברך, הוא רק מחמת שאין להם יישוב הדעת ואינם מיישבין את עצמם.
יישוב בדעת ענינו, הימצאות האדם בעת היכולת להתבונן, להבין ולהפנים את המציאות.ההבנה לאשר הינו חשוב ולאשר אין בו חשיבות.ההבנה שכל אשר נעשה, עושה וייעשה הינו ע"י הקב"ה.ההבנה, כי הרבית טובות אליי, ההבנה כל אשר עושה הקב"ה לטובה.כל אשר עושה הקב"ה יש להודות ולהכיר דבהיות מעשה זה בלבד ,דיינו .
חג הפסח, ראש השנה לחודשי השנה, יציאת מצרים יש בו מעשים לרוב.מעשים אשר על כל אחד ואחד יש לומר הודו ליהוה, כי טוב כי לעולם, חסדו, כן יש להכיר ולהבין שלו רק מעשה זה היה נעשה עימנו, דיינו.
אין שמחה כהתרת הספקות.עבדות, שיעבוד הינה מציאות בה האדם נתון לשליטה של אחר, הוא עצמו אין לו משלו כלום.עבדות הינה חיים במהות הספק, אי הידיעה מה יילד יום.היציאה מעבדות לחרות הינה כניסה לשמחה.היות האדם בן חורין, אדון לעצמו, זו היא מהות השמחה האמיתית.
הדרך להגיע לידי יישוב הדעת הינה ע"י השמחה.השמחה ענינה ההכרה בטוב בכל אופניו.היכולת לראות הטוב הטמון בכל אשר נעשה תחת השמש.
בני ישראל היוצאים ממצרים, מעבדות לחרות נמצאים במציאות של שמחה, התרת הספק, בן חורין אני.
התאווה הינה המנוגדת לשמחה.תאווה ענינה לרצות את אשר אין לי, יתר על כן גם אשר יש לי אין אני רואה בו טוב. האספסף אשר הצטרף אל בני ישראל היוצאים ממצרים נאמר עליהם והאספסף אשר בקרבו, התאוו תאוה.תאוה זו, חוסר השמחה של האספסוף מביאה גם את בני ישראל לומר ויאמרו, מי יאכלנו בשר. זכרנו, את-הדגה, אשר-נאכל במצרים, חנם; את הקשאים, ואת האבטחים, ואת-החציר ואת-הבצלים, ואת-השומים.ועתה נפשנו יבשה, אין כל.מציאות זו מביאה לידי ויחר-אף יהוה מאד.
התאוה, תאוה זו של בני ישראל, מביאה, בהכרח, לידי מציאות של עד אשר-יצא מאפכם, והיה לכם, לזרא.
החיבור לשמחה, לשמחת האמת, מביאה לידי יישוב הדעת המביאה לידי הכרה המביאה לידי קרבת אלקים חפצתי.
אומר הרב קוק באורות הקודש "אם תרצה בן אדם הסתכל בשכינה בכל היקום.
חג הפסח ענינו ההסתפקות ההודאה והשמחה.
ההסתפקות במה שקיבלנו, שהרי קיבלנו,
ההודאה לאשר קיבלנו, שכן קיבלנו ועלינו להודות
השמחה על אשר קיבלנו.
הודו ליהוה, כי טוב כי לעולם, חסדו
דיינו.
חג שמח
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן" ירושלים | 052-6409251